PR1BINA - STE NA DOBREJ CESTE

Sneh, snehové jazyky, ľad, námraza, to všetko je recept na poriadnu zimnú kalamitu na ceste. A keďže slovenská zima býva štedrá, pripravili sme sa na ňu poriadne.

Alfou a omegou zimnej údržby je posypávanie a odhŕňanie. V Stredisku správy a údržby v Selenci máme vlastnú výrobňu soľanky. Hneď ako ortuť teplomera začne nebezpečne klesať, teda ešte predtým ako sa námraza vytvorí, do terénu ide našich šesť sypačov. Zloženie zmesi, ktorou solíme sa prispôsobuje stavu vozovky, nikdy však na PR1BINE nepoužívame napríklad kamenivo.Za najdôležitejšiu považujeme v rámci zimnej prevádzky prevenciu. Cestu nepretržite sledujeme a udržiavame v bezpečnom stave, aby ste stále boli „na dobrej ceste".

radlica smallR
Autor: Granvia Operation, a.s.

Zimná údržba v číslach

  • 8 nákladných vozidiel MAN s pohonom všetkých kolies
  • z toho 6 sypačov
  • 2 cisterny
  • Kapacita jedného sypača: 6 m3 soli a 2 100 l soľného roztoku (soľanka)
  • Kapacita cisterny: 8 000 l soľného roztoku
  • Snežné pluhy so šírkou 3,5 m až 5m

Kritické miesta

  • Všetky miesta, kde hrozí kondenzácia vodných pár
  • Vodné zdroje
  • Mosty

Prečo sa ľad posypáva soľou?

Na ľade je veľmi tenká vrstva vody. Preto, keď ho posypeme soľou, tá sa ľahko rozpúšťa. Zmes, ktorá vznikne je sypká a kašovitá a chodí, či jazdí sa po nej bezpečnejšie ako po ľade. Teplota tuhnutia slanej vody je oveľa nižšia ako teplota tuhnutia vody, ktorá je 0 stupňov Celzia.